Vi hjælper gerne med dit spørgsmål. Nedenfor har vi samlet svar i vores ofte stillede spørgsmål.
Kan du ikke finde svaret på dit spørgsmål? Så er du velkommen til at kontakte os på kontrakt@adm.aau.dk.
Vi hjælper gerne med dit spørgsmål. Nedenfor har vi samlet svar i vores ofte stillede spørgsmål.
Kan du ikke finde svaret på dit spørgsmål? Så er du velkommen til at kontakte os på kontrakt@adm.aau.dk.
Universiteterne har tradition for at samarbejde på tværs såvel nationalt som internationalt, gennem forsknings- og uddannelsessamarbejder og gennem udveksling af videnskabeligt personale og studerende.
Udveksling af videnskabelig personale og studerende kan være en god måde at tilegne sig ny viden og erfaring, både for institutionen og på et personligt plan for de personer, der udveksles.
Når der inviteres gæster ind i vores forskningsmiljøer, er der en række forhold man skal være opmærksom på og overveje i forbindelse med invitationen
Overvej derfor altid, hvor gæsten kommer fra, gæstens motiv for at komme, og om de aktiviteter man påtænker at involvere gæsten i, er forenelige med ovenstående. Vi anbefaler at undlade at involvere gæster i mere følsomme aktiviteter som eksempelvis nyskabende kerneforskning, patenterbare ideer og forskningsområder, der kan have både en civil og en militær anvendelse (dual-use). Selvom det ligger i vores DNA som offentlige forskningsinstitutioner, at vi skal samarbejde og videndele, skal vi samtidig være opmærksomme på, at industrispionage bliver mere almindeligt, og at universitet kan bruges til at forsøge at skaffe sig adgang til eksportkontrollerede teknologier eller til vores samarbejdsparters fortrolige viden. I det tilfælde at særlige forhold alligevel begrunder et ønske om at involvere gæster i aktiviteter som beskrevet ovenfor, bør instituttet rådføre sig med Kontraktenheden med hvenblik på en vurdering af, om risikoen kan afdækkes via en aftale med gæsten.
Rammerne for håndtering af eksterne tilskud til universitetet er fastlagt i Finansministeriets Budgetvejledning. Budgetvejledningen opererer med to typer aktiviteter hos universiteterne.
Tilskudsfinansierede aktiviteter omtales i mange sammenhænge som FIK.
Dette refererer til, at forskningsaktiviteten er af ikke-kommerciel art. Karakteristisk for denne type aktiviteter er, at universitetet skal have en egen interesse i at gennemføre aktiviteten, og er der tale om en forskningsaktivitet, skal de involverede forskere have en forskningsmæssig interesse i aktiviteten.
Tilskudsfinansierede aktiviteter er desuden aktiviteter, som helt eller delvist finansieres af tilskud fra offentlige eller private midler, herunder fra fonde, EU, private virksomheder mv.
Universitetet vil som udgangspunkt have en direkte eller indirekte medfinansiering af denne type aktiviteter.
Tilskudsfinansierede aktiviteter omfatter forskningssamarbejde (UK95) og andre ikke-kommercielle aktiviteter (UK97), som instituttet har egen interesse i at gennemføre.
Indtægtsdækket virksomhed (IV) omtales ofte som rekvireret forskning eller konsulentydelser.
Dette refererer til at universitetet påtager sig at levere en ydelse til en offentlig eller privat rekvirent som en bestillingsopgave.
Karakteristisk for denne type af aktiviteter er, at der er tale om en kommerciel aktivitet, hvor universitetet agerer i konkurrence med private virksomheder. Derfor skal ydelsen prisfastsættes på markedsvilkår for at sikre, at der ikke sker konkurrenceforvridning på markedet. Det betyder i praksis at universitetet skal have dækket alle sine omkostninger ved at levere ydelsen, samt opnå en fortjeneste.
Indtægtsdækket virksomhed omfatter salg af varer og tjenesteydelser, herunder kommercielle forsknings-, udviklings-, rådgivnings- og undervisningsopgaver.
Benytter du en af Standardaftalemodellerne, og vilkårene accepteres af den eksterne samarbejdspartner kan du med det samme sende aftalen videre til godkendelse hos Kontraktenheden. or dig betyder det hurtig ekspedition af din aftale.
Forudsætningen er, at der i aftalen ikke er lavet tilføjelser eller ændringer, der er i strid med standardvilkårene, samt at alle bilag er i orden. Det er også en forudsætning, at der ikke ønskes ændringer til Standardvilkårene.
Hvis du vælger at benytte "FAST TRACK" procedure, må du meget gerne skrive "Standardaftale anvendt" i emnefeltet i e-mailen.
I listen nedenfor finder du en oversigt over de mest almindelige programmer og aftaletyper og eventuelle krav til underskrifter på forskellige dokumenter.
Vær opmærksom på, der kan være særlige krav til godkendelser og underskrifter knyttet til bevillingen.
Intet krav om samarbejdsaftale, men ønsker samarbejdsparten en aftale skal den godkendes af Kontaktenheden. Kontraktchef godkender i WZ. Institutleder og projektleder underskriver.
Vilkår forhåndsgodkendt af Kontraktenheden. F&P/instituttet indhenter underskrift på:
Som hovedregel gælder, hvis
godkendes og underskrives aftalen af projektleder og institutleder.
Er ovenstående ikke opfyldt, kan du finde yderligere info Vejledning hemmeligholdelsesaftaler.
Kontakt AAU
Aalborg Universitet
AAU's administration
Fredrik Bajers Vej 7K
9220 Aalborg Ø
Aalborg Universitet
Postboks 159
9100 Aalborg
Telefon: 9940 9940
Mail: aau@aau.dk
CVRnr: 29102384
Eannr: EANnr
Om AAU's website (Feedback til webmaster)
Privatlivspolitik, DPO og brug af cookies
Læs op (få teksten på websitet læst op)